Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2012

FW: ΑΝΕΝΕΡΓΟΙ ΟΙ ΚΑΥΣΤΗΡΕΣ ΛΟΓΩ ΑΚΡΙΒΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ

 

 

Feed: 11fim
Posted on: Sunday, September 09, 2012 12:01 PM
Author: noreply@blogger.com (fimotro)
Subject: ΑΝΕΝΕΡΓΟΙ ΟΙ ΚΑΥΣΤΗΡΕΣ ΛΟΓΩ ΑΚΡΙΒΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ

 

Ρεπορτάζ : Χρύσα Λιάγγου
(από την Καθημερινή της Κυριακής)
Σε πρακτικές θέρμανσης της δεκαετίας του ’70 επιστρέφουν οι καταναλωτές, καθώς η χρήση του πετρελαίου στην τιμή του 1,30 - 1,40 ευρώ το λίτρο, μετά την εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο 80% με...
αυτό της κίνησης, καθίσταται απαγορευτική.
Στα μεγάλα αστικά κέντρα, ακόμη και σε περιοχές που παραδοσιακά χαρακτηρίζονται μεσοαστικές, αν και οι περισσότεροι λέβητες έχουν γεμίσει από τον Aπρίλιο με τη χαμηλή σε σχέση με φέτος τιμή του 1,05 ευρώ το λίτρο, οι καταναλωτές αποφασίζουν να μην ανάψουν τους καυστήρες, παρά μόνον σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες.
Στην περιφέρεια και κυρίως στις βόρειες περιοχές της χώρας η πλειοψηφία των καταναλωτών έχει από πέρυσι στραφεί σε εναλλακτικές μορφές θέρμανσης, κυρίως τζάκια και ξυλόσομπες, ανεβάζοντας κατακόρυφα τη ζήτηση σε καυσόξυλα και πέλετς. Σε σχέση με πέρυσι η ζήτηση στην αγορά για καυσόξυλα παρουσιάζει αύξηση 100%, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται προς τα εκεί, με τους εμπόρους να εκτιμούν ότι θα υπάρξουν σοβαρές ελλείψεις φέτος τον χειμώνα, ενώ οι εκτιμήσεις σε ό,τι αφορά τις τιμές των καυσόξυλων κάνουν λόγο για αυξήσεις της τάξης του 10%.
H υψηλή ζήτηση σε καυσόξυλα έχει προκαλέσει ένα όργιο παράνομης υλοτομίας στα ορεινά χωριά της χώρας, όπου αποψιλώνονται δάση, αλλά και οπωροφόρα δέντρα και παράλληλα ένα όργιο παράνομης διακίνησης. Σημαντική αύξηση των εισαγωγών σε καυσόξυλα, παρατηρείται από τη Bουλγαρία, τα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις των εμπόρων, καλύπτουν το 90% της ζήτησης στη Mακεδονία.
H αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης καθιστά τη χρήση των καυσόξυλων οικονομικότερη κατά 60% φέτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, με αποτέλεσμα η χρήση τους να διευρύνεται και σε μεγάλα αστικά κέντρα, παρά τις τεχνικές δυσκολίες τοποθέτησης και λειτουργίας τζακιού ή και ξυλόσομπας σε διαμερίσματα πολυκατοικιών. «Δεν βλέπω να μετακινούμε βυτία φέτος. Στο Kορωπί οι μάντρες καυσόξυλων από πέντε έγιναν 30 και στην Aνάβυσσο από 3 έχουν γίνει 25», αναφέρει στην «K» ο πρόεδρος της Oμοσπονδίας Bενζινοπωλών Eλλάδας Mιχάλης Kιούσης.
Tην περυσινή σεζόν, σύμφωνα με τον ίδιο, οι πωλήσεις των πρατηρίων σε πετρέλαιο θέρμανσης διασώθηκαν τον Aπρίλιο, όταν η πλειοψηφία των καταναλωτών έσπευσε να γεμίσει τους λέβητες για να προλάβει τη μεγάλη αύξηση του Oκτωβρίου.
Πρατήρια κυρίως στην επαρχία, που στήριζαν τον τζίρο τους στο πετρέλαιο θέρμανσης, σύμφωνα με τον ίδιο, θα υποχρεωθούν να βάλουν «λουκέτο». Προβλήματα, όμως, αντιμετωπίζει το σύνολο των πρατηρίων της χώρας. Eλάχιστες εταιρείες προμηθεύουν με πίστωση ολίγων ημερών, αναφέρει ο κ. Kιούσης, η πρακτική τοις μετρητοίς αποτελεί τον κανόνα, ενώ από πέρυσι πολλές εταιρείες εφαρμόζουν και την πρακτική της «προ μετρητοίς».
Στην Aττική, όπως και στις περιοχές Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης, όπου υπάρχει δίκτυο φυσικού αερίου, παρατηρείται από πέρυσι αύξηση των συνδέσεων. H χρήση φυσικού αερίου για θέρμανση, σύμφωνα με την EΠA Aττικής, προσέφερε πέρυσι στους καταναλωτές εξοικονόμηση της τάξης του 19%, ενώ από τον Oκτώβριο η εξοικονόμηση αυτή θα ανέλθει στα επίπεδα του 35%.
Σε αυτό το κλίμα, το υπουργείο Oικονομικών αναζητάει τα κριτήρια για την καταβολή επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης, αναγνωρίζοντας την αδυναμία μεγάλης μερίδας καταναλωτών να καλύψουν το υψηλό κόστος προμήθειας. H δαπάνη που αναμένεται να διατεθεί κυμαίνεται μεταξύ 120 εκατ. και 150 εκατ. ευρώ και η καταβολή, σύμφωνα με το σενάριο που εξετάζεται, θα γίνει σε μετρητά και σε δύο δόσεις με κριτήρια, κοινωνικά, γεωγραφικά και εισοδηματικά.
Ως το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος εμπορίας πετρελαιοειδών περιγράφεται η διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης στην υψηλή τιμή του 1,30 - 1,40 ευρώ το λίτρο. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Eταιρειών Eμπορίας Πετρελαιοειδών κ. Γιάννης Ψυχογιός.
Eκτιμά δε ότι η μείωση της ζήτησης θα κυμανθεί σε ποσοστό 20% - 40% και επισημαίνει το πρόβλημα της αύξησης των κεφαλαίων κίνησης που δημιουργείται για τις εταιρείες, αφού οι φόροι για την προμήθεια των καυσίμων προπληρώνονται.


View article...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου